26‏/12‏/2008

برررررد




# لما رحت أزور جدتى وقسمت معاها طبق الكشرى وشوية حواديت من أيام زمان دفيت شويه..بس لما نزلت ووقفت ربع ساعة عشان آخد تاكسى.. والشمس غابت.. والمغرب أدن.. وعدت عليا عربيات كتير.. عرفت معنى البرد ايه وكمان عرفت إنى لازم أتعلم سواقه بقى


#لما وقفت شوية ف المكتبة محتارة مابين أجندات السنة الجديدة الكتيرة دخلت ست كبيرة تتكلم ف التليفون وسألت عن سعر الأجندة اللى ف ايديا وسألت كمان إذا كنت ف إعدادى ولا ثانوى.. ضحكت ورديت "لا ده ولا ده" فابتسمت وطبطبت على ايدى.. ولقيت ايدها دافيه أوى.. وحسيت ساعتها بعدم جدوى الطرحة والبلوفر والكوفيه والجيبه القطيفه والهاف بوت اللى كنت لابساهم


#وفى نفس اليوم رحت ألقى نظرة على "معرض المنتجات المصرية والسورية" لعل وعسى ألاقى حاجه جديدة وحلوة ودافية.. فكان خاتم إكسسوار بفصوص عسلية تلاه بائعه السورى ب"مبروك" طالعة م القلب.. وشريط أصالة الجديد "نص حالة" والذى أتبعه بائعه المصرى ب "شرفتى يامدام!"..هو الواحد الصبح بيبقى شكله ف إعدادى أو ثانوى وع العصر بيبقى شكله متجوز؟


# كنا لسه خارجين أنا وزمايلى م الشغل لما لقيت الحرنكش منور ع العربيه وماقدرتش طبعاً أقاوم.. بس لقيتنى أنا الوحيدة اللى اشتريت بعد مانطوا الاتنين ف تاكسى لطلخا- وبالنسبه لهم دى فرصة ذهبية ف جو زى اللى احنا فيه ده.. فعذرتهم ورجعت أنا البيت مع نص كيلو حرنكش معتبر


#كلما يزداد الجو زمهريراً كلما تحلو الوقفة ف المطبخ وتحميص الخبز ف الفرن من أجل شوربة العدس أو تحضير الأرز ليصاحب السمك المشوى... ولكن حينما جرحت اصبعى وأنا أعد السلطة الخضراء ولم أجد من يحضر لى البلاستر ويقول لى "سلامتك" ضاعوا شوية الدفا


#لما نزلت تحت البطاطين استعداداً للنوم جت على بالى صاحبتى أسماء ومع شوية تمطيع على كلفته ف البطاطين على "طب هابقى أكلمها لما أصحى!" و"حد يقوم ويسيب الدفا ده؟!" و"بعدين رصيدك مايسمحش تتكلمى مكالمة معقولة"......أهب قائمة من سريرى لأعود بسرعة مع موبايلى وأكتب رسالة قصيرة ساخنة.. فما أحلى أن يدرك أحد أنك تفتقده فى ليلة شتوية باردة كتلك .. وسرعان مايأتينى الرد بأننى جئت على بالها هى الأخرى وفى ذات اللحظة

هناك 12 تعليقًا:

Mahmoud البطراوى يقول...

فى سيبر شديد البروده .. وتقرى لاكتر كاتبه بتشدنى انى اقرالها فى عالم التدوين ... ويبقى البوست عن الدفا


تحسى انها بتطلع لك لسانها :D
بهرج يا هوبه بس فعلا اكتر حاجه بتحسس الواحد بالدفا هو شويه المشاعر الى فى البوست بتاعك ده

عارفه انا بحسد الى انتى هتحبيه ؟؟
كفايه كده بقى عشان بتك تك من البرد انا بس قلت اسلم قبل ما امشى

Unknown يقول...

البرد انت هتقوليلي عليه ده أنا مش بعرف أطلع من تحت اللحاف
ربنا معاكي هاتي عربية واتعلمي السواقة هتترحمي من المواصلات كتير
مودتي

غير معرف يقول...

هو بس المشكلة ان البرد لسة مدخلش الكويت..يعنى امبارح مثلا كان الجو حر وكنا مصيفين..اه والله!! مش عارفة من دون بلاد الله كلها الكويت هى اخر بلد بيجلها الشتا..بس لما بييجي بييييجي اوى..اللى هو تيجي تفتحى بقك تخافى يتجمد ومتعرفيش تقفليه تاني!!

فكرتيني بايام الحرنكش ابو طين!

حلو موضوع الصبح فى اعدادى او ثانوى وبلليل مدام..ادحكك..لما كنت حامل فى الواد حزئيل وفى اخر اسبوع قبل مااولد كنا بنشترى حاجة فلقيت البيا بيقول للى بتشترى وبيحلف لها على اسعر وبعدين شاورلي وقاللها حتى اسألى الانسة!!! انسة واحدالى بالك انتى؟ وفى اخر الشهر التاسع!!

مكالمتك بجد فرقت معابا النهاردة..مش عاوزة اقول دفتنى..بس بجد فرقت..

وحشانى ياهوبة..

هبة المنصورة يقول...

بطوط!
فينك من زمان؟
مافيناش من حسد.. أنا ساعات باخاف لما ييجى شوية الدفا يكونوا خلصوا..ربنا يستر

كاتب مصرى!
ربنا يسهل.. بس المشكلة إنها مش مسألة تعليم سواقه وبس ..لأ لازم أتعلم شوية بلطجه عشان أسلك ف شوارع اليومين دول

ريهام!
أنتى وحشانى بغباء.. وده اللى خلانى أكلمك.. ومش انتى بس اللى فرقت معاكى

أهو هنا بقى جت مرحلة إنك تبقى خايفه تفتحى بقك أحسن مايتقفلش تانى

وعلى فكرة الحرنكش مفتقدك وسألنى عليكى

ويانهااار! مش هاقول سلامة الشوف! لأ.. سلامة الsense

غير معرف يقول...

اااااااااااااااااه

بررررررررررررررررررررررررررررررررررررد


بتكتك بس كان لازم اقرا اول ما شفت اللينك


قليل اوى اللى بقى يدفى يا هوبة

و فى الايام دى بالذات

معدش فى حاجة تدفى

استنى استنى انا كده هكابك

على فكرة بقى انا كنت مستنياها تكون قصيدة بتاعة البررررررد
فاكرة؟؟


تحية دافية يا قمرى :)

غير معرف يقول...

الصورة حلللللللللللوة اوىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

هبة المنصورة يقول...

إيمان!
الصورة لتحفتين أول ماشفتهم معروضين ف المحل جبتهم.. لذاذ مش كده؟

ومطلعتش قصيدة.. طلعت برييف نوتس كده زى مانتى شايفه.. حاجه لزوم مراجعة ليلة الإمتحان وماشيه مع الجو العام

كل سنة وانتى دفيانه يا ايمى وسط الصحاب والناس اللى بتحبيهم

عصفور طل من الشباك يقول...

مفيش برد زي اللي إحنا فيه


المقطم رهيب أبرد من اسكندرية

بجد برررد

خصوصًا دلوقتي الكمبيوتر في الريسبشن برة والريسبش بحري وصواريخ هوا وإيه مسموعة ومحسوسة

هوووووووووووووو

بس تصدقي يا هبة كل ما أبرد أقول أمال بتوع غزة عاملين إيه؟! نايمين في الشوارع والمدارس

وفلسطين أبرد
حسبنا الله ونعم الوكيل

هبة المنصورة يقول...

وحشتينى يارحاب.. ونفسى أروح المقطم ده..بس خليها ف الصيف بقى

والله ومن قبل اللى بيحصل ف غزه.. الواحد لما بيدخل بيته ويقفل وراه الباب ف وش الهوا التلج بيحمد ربنا

يارب لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم انصر عبادك فى كل مكان

ffdfsdssd يقول...

صعبت علىّ نفسى علشان انا بردان
كلامك حلو زى العادة

هبة المنصورة يقول...

الله يخليك
بس غريبة إنك بردان ف الجو ده.. متهيألى الجو اتحسن حبتين.. يارب يفضل على كده

doaa يقول...

حكاياتك لذيذة موت
أنا أول مرة أزورك وإن شاء الله هزورك أكيد كتييييير
يارب تحسي بالدفا في كل وقت والقلوب اللي بتحبيها تبقى حواليكي

تحياتي