28‏/01‏/2009

فى "معرض" الكلام

كنت أقلب مابين صفحات الويب الخاصة بموقع "موالى" حينما وقعت بالصدفة على كنز أغانى لمحمد ثروت.. ومن بين الذهب والياقوت والمرجان انتشلت ألبوم أغنيات مسلسل "الكهف والوهم والحب".. وبدأت أسمع الغنوة تلو الأخرى وأخى بالجوار يتسلطن هو الآخر.. وعندما أخبرنى أن هذ الألبوم "كان عندنا وسف.. وسألت عليه ف صوت القاهرة مالقيتهوش" لاإرادياً سجلت ذلك فى مفكرتى الذهنية واتجهت نحو جناحهم بمعرض الكتاب- بالمناسبة عاملين عروض خطيرة منها إن الخمس شرايط قرآن بخمس جنيهات لا غير وأيضاً الخمس شرايط لكبار المطربين بثمانى جنيهات!!!-فدخلت أتهادى وبعد 3 "لو سمحت" لم يسمعها البائع المسئول عن شرائط الكاسيت لإنشغاله مع أحد الزبائن:
كان فيه شريط لمحمد ثروت بتاع مسلسل قديم .. ياترى موجود؟
أيوه ..اسمه "هاكتب جواب".. لا والله مش موجود...... مش انتى م المنصورة؟ وجيتى السنة اللى فاتت مع والدتك؟
أيوه أنا.. ايه ده! أنت لسه فاكر؟؟!
أيوه طبعاً.. طب هو لو مش موجود ف المنصورة ممكن تجيبيه من المركز الرئيسى ف العباسية
جميل.. لو حد نزل يبقى يجيبه من هناك بقى
أنا ممكن أطلبه وحد ييجى ياخده من هنا
لا خلاص مفيش داعى
إلا قوليلى.. هما بنات المنصورة دايماً حلوين ليه؟
لا مش شرط! دى سمعة بس.. متشكرة أوى.. سلامو عليكو
********************
أنا أعرف إن المختص بجناح معين المفترض يكون على دراية بالكتب اللى عنده.. ماعلينا من إن المفترض كمان يكون فيه قايمة بكتب كل قسم... تلك كانت الأفكار التى شغلت ذهنى بعد أن سمعت أسئلة كثيرة من الجمهور لمسئولى أجنحة الهيئة العامة للكتاب وكذا الأهرام وقد قوبلت ب "ماعرفش!" جافة وكأن صاحب السؤال قد سب المختص.. كانت متعة حينما أجبت على سؤال فتاه بأن "كتب عبد الوهاب مطاوع تلاقيها فى الدار المصرية اللبنانية" وأعتقد أيضاً أنها كانت نفس المتعة لدى صديقتى عندما صححت معلوماتى -وأنا أجيب عن سؤال سيدة- وأوضحت بأن "لأ ياهبة! كتب سلاح التلميذ مش ف نهضة مصر.. دى كتب الأضواء اللى هناك"
******************
أسرنى جناح "أخبار اليوم" ليس فقط بإصداراته وتنظيمه بل بتعاون القائمين عليه.. فبعد بحثى الطويل عن خواطر بيكار التى كان يكتبها منذ زمن فى الجريدة- وكان أبى يحبها ويتابعها بشغف- وجدتها كاملة فى كتاب أرشدنى إليه رجل مهذب للغاية بل وأضاف بأن "عناوين مكتبات الأخبار مطبوعة ع الأكياس" حتى لا "أدوخ" على الإصدارات بعد انتهاء المعرض
*****************
ننزل من ذلك المينى باص المجانى -تحفة أرض المعارض- لتمارس أمى هوايتها فى التواصل مع البشر
- أمى:ماتقلقوش! فيه أماكن
-مجهول: وحد قال لِك إننا قلقانين؟!

***************

كنت قد راجعت المخطط العام للمعرض حتى أمر على أكبر قدر من الأجنحة دون تضييع الوقت فى السؤال عن الأماكن
-أنا: طب خلينا نمشى بالترتيب كده.. ندخل سراى 2 الأول و...
-مجهول: هو يعنى الخريطة موضحة أوى عشان تمشوا عليها
-أنا:أيوه شويه.. هو حضرتك عايز تروح فين؟
-نفس الرجل: عايز هيئة الكتاب
-أنا: هى دى سراى 2.. واللى بعدها 3.. وبعدين هتلاقى 4 اللى فيها الهيئة.. ادعيلنا بقى
-الرجل ذاته: الله يكرمك

**************************
فى جناح أخبار اليوم تعجبت لوجود كتب مكتبة الأسرة لسنوات ماضية.. وأمسكت صديقتى بكتاب أخذت تقربه من عينيها لتتأكد من سعره فأخذته منها وأكدت لها بأن سعره "جنيه ونصف".. وألتقطت أنا الأخرى كتاباً بنفس السعر
الكاشير: إنتى إديتينى جنيه ونص؟
أنا: أيوه
الكاشير: طب اتفضلى (ومد يده بخمسة وسبعين قرشاً موضحاً أن الكتب تتمتع بتخفيض 50% !!!!!)
أنا: ايه ده.. بجد؟!

***********************
بالقرب من سراي 5 تنساب موسيقى كلاسيكية لا محل لها من الإعراب.. فأعلق:
ايه المزيكا اللى مشغلينها دى؟! مش ماشيه مع الجو العام أبداً.. دى تتشغل ف دار الأوبرا ونظام "تسمحيلى بالرقصة دى؟"
فتبدأ صديقتى فى الدندنة بأغنية فيلم "زى النهاردة"- تسمحيلى بتانى رقصة- فننشغل بالحديث عن الفيلم والغنوة وننسى الموسيقى الكلاسيكية التى لا تتماشى مع أناس يهرولون وأطفال يصرخون وشباب يلتهمون الوجبات السريعة
*****************
فى الفوود كورت وبعد ورٍ كثير وعطشٍ فى يومٍ بدى صيفياً..وحتى تأتى صديقتى بالسندوتشات الساخنة
أنا: إزازة ميه صغيرة لو سمحت.. كام؟
البائع: اتنين جنيه ونص

***********************

فى عرضٍ علمت بعدها أنه "عرض شارع" لفرقة المسرح الطبيعى البريطانية بعنوان "الحقيبة الوردية" سألنى أحد المشاركين بعد دردشة قصيرة
And are you married?
فأجبت بالنفى
وعندها.. وبلكنة إنجليزية مفخمة.. قال:
You must be waiting for somebody special

************************
إن مررت على صالات العرض المكشوف بالقرب من بوابة 10 سواءاً كنت فى طريق الدخول أو الخروج من المعرض.. ولو تكرر مرورك عليه سينقض عليك نفس المندوب ذو البدلة الكحلية وستسمع الإسطمبة ذاتها:
مساء الخير يافندم.. تحبى تاخدى فكرة عن العروض اللى عاملينها ع اللابتوب..
وحتماً ستحاول التملص.. فإن كنت فى طريق الدخول يبقى: هنعدى عليكو واحنا خارجين!
وإن كنت فى طريقك للخروج سيأتى ردك سريعاً: معلش أصل مستعجلين

هناك 13 تعليقًا:

قلب الأسد يقول...

هبة .. عايزة أقولك إن مدونتك رائعة و متابعاكي من زمان بس للأسف مش بعلق كتير .. غالبا بحس إن كلامي مالوش لزوم :)، أنا شفت العرض البريطاني على فكرة و كانوا بينحنوا لي مخصوص :))، الميوزيك تجنن كالعادة !! .. تحياتي

غير معرف يقول...

اوبا ع ال ناس اللي حضرت ال معرض بدري
بدري المهم ان شاء الله ناويه انزل يوم الاحد لو ربنا سهل يعني والكتاب اللي نسيتي تسالي عليه علينا ياقمر
بس سمعت من مصادر موثوف منها ان المعرض
السنه دي جاي زي الشتاملهوش طعم من غير مطر ولا ريحه المطر الحلوه ولا شكله الجميله ولا كل امنيه جديده مع كل شتوايه
انت ايه رائيك ياهوبا الدنيا هي اللي بقت مسخه
ولا حاسه التذوق عندنا بعافيه
حمدالله علي السلامه من المعرض
وعودا احمد (لامش ابن اخويا) للمدونه
كانت وحشاني ا وي

هبة المنصورة يقول...

منار! ليه بتتابعى بلا تعليقات؟!
لأ طبعاً كلامك له لزوم

شفتى إزاى الإنجليز بيحاولوا يخففوا ف دمهم! يلا حقهم! ضيوف شرف بقى
وهادياكى الغنوة! سمعتها كتير وبرضه ماشفتش الفيلم
*********

ميدى!مش عارفه أقول ايه! ميرسى ميرسى ميرسى مقدماً
لأ المعرض لطيف.. والجو دافى.. وهتنبسطى إن شاء الله.. يارب بس يومها يفضل الجو كده.. وسيبك إنتى المهم الصحبة.. مطر بقى ولا زعابيب ولا حر مش هتفرق كتير

X (بوسه مكلبظه لحماده)

غير معرف يقول...

Quote
"فى عرضٍ علمت بعدها أنه "عرض شارع" لفرقة المسرح الطبيعى البريطانية بعنوان "الحقيبة الوردية" سألنى أحد المشاركين بعد دردشة قصيرة
And are you married?
فأجبت بالنفى
وعندها.. وبلكنة إنجليزية مفخمة.. قال:
You must be waiting for somebody special
"""

دى جامدة جداا
حسيتها جزء من رواية رومانسية اللى فى المشهد التالى ليها بييجى مستر رايت عشان يتمم جملة الشخص اللى قال الجملة الاولى..

يارتنى كنت معاكو فى المعرض..وحشتنى طنط اميمة وصحبتها وجملتها اللى دايما بفتكرها وببتسم..ريهام ..انا بثق فيكي... :)))

انتى كمان وحشتيني..يارب اشوفك قريب..قولي اميين

هبة المنصورة يقول...

هههه! المشكلة إن الرواية بتقف عند مشهد "ماسيمو" لما بييجى وبيقول جملته اللى كلها ذوق:
The last time I saw you, you were scrawny and ugly and your head was too big for your body
د. ستيف مش ناوى ييجى باين.. يلا أدينى منتظره وبالعب سكرابل لسه! أنا اللى دلوقتى بجد بجد نفسى ألعب معاكى دور وع البورد مش أونلاين

ماتنسيش تعلميها لحماده لوسمحتى عشان نلعب كلنا
سلامات راكبه الطياره وهتلاقيها مستنياكى ف مطار التشويت

غير معرف يقول...

انا بجد استمتعت جداااا بالمعرض السنة دى


ربنا يكرمك يا هبهب مكالمتك هى اللى فتحت نفسى ليه

و اشتريت حاجات مكنتش مقررة اشتريها كمان

و سلمتلك على مى
و اكن يوم جميييييييييل برغم الارهاق و رغم انى كنت مسافرة تانى يوم الصبح

لما روحت قلت ياااا ريتنى بيت هناااااااااااااك
هههههههههه


المرة الجاية نكون مع بعض ان شاء الله
اكيد هتكون جولة مميزة
مش كده؟


شكرا انك بتكتبى يا هبة

ده بجد له تاثيره
بجد شكرا

هبة المنصورة يقول...

أيوه يا ايمى عارفه أنا إحساس إنك مسافرة ف نفس اليوم وبتجرى تخطّفى من هنا وهناك ويبقى نفسك تأجرى كشك حتى تباتى فيه بدل المواصلات ورايح جاى وجولة متقسمة على مرتين ولا تلاته

المهم إنك انبسطى.. دعوات كتير بقى لأختك الغلبانه.. ده أنا باخدم الغريب لما يسأل عن حاجه ف المعرض يبقى مش هاقولك تروحى فين وتيجى منين ..ده كده أبقى ندله كبيره

عصفور طل من الشباك يقول...

اليوم كان جميل واستمتعت أوي مع إني ما اشترتش كتير زي ما اتمنيت

الأهم إن اليوم كان حلو بيك وكمان مكتبة السفارة كانت أكثر من رائعة

غير معرف يقول...

التحديث ممتع بشكللللل يا هبة
كان نفسى يبقى كمان كتير

بجد شكرا

يللا تانى بقى

هبة المنصورة يقول...

روبى!
أنا اللى باشكرك.. أصل ماتتصوريش قد ايه الواحد بيبقى غلبان وهو أوول ألون ف مصر!
####

ايمى!
دى معظم الحوارات اللى علقت معايا بعد ماسبت المعرض.. بس نسيت أقول إن روبى- الله يسامحها بقى- لقيتها بتستعجلنى وبتقول "يلا! كده يادوب!" فلقيتنى بكل براءة باقول "لسه بدرى! ده الساعة تلاته وعشره!".... وبعد مااتأكدت هى من ساعتها اللى كانت بتقول وقتها إن الساعة أربعة ونص بصيت أنا لساعتى كويس ولقيتها واقفه على تلاته وعشره! يعنى كان لازم تقول! ماكان زمانى لسه ف المعرض لحد دلوقتى

محمد أبو الفتوح يقول...

عرض جميل جدا للأحداث و تمكن من اللغه المنسابة كنهر
شكرا لك

mostafa rayan يقول...

السلام عليكم الاول
انا معاكي ساعات البياعين بيكونو سبب رئيسي انك لا تشتري كتاب نفسك فيه بسبب سوء معاملتهم رغم انهم المفروض يشيلوكي فوق دماغهم وجوة عينهم لان دة اكل عيشهم
علشان كدةاحسن ناس بتنجح في التجارة هما الشوام لأنهم يتمتعو بشيء بسيط قوي اسمه حسن التعامل مع الزبائن
اتمنىانك تقرأي كتابي ويعجبك
ولك كل التحية والود

Mahmoud البطراوى يقول...

هوبه انا اى بس اسلم انا متابع والله كل الجديد بس بدخل من الموبايل مش بعرف اعلق

انا قلت اجى اصبح عليكى النهارده ف السريع :D