31‏/05‏/2008

ربطة أحلامى السبانيش

فى آخر حفل زفاف أحضره كان لابد منها.. ولا مجال لمحاولاتى الفاشلة لتتبع خطوات عملها من مجلة "حجاب فاشون" كما فعلت من قبل.. فاستشرت صديقة وأفتتنى بأنه توفيراً للوقت وضماناً لإتقانها ستذهب معى لنيرمين.. وهناك سلمت رأسى لنيرمين لتصنع باقة من الزهور لأحملها على رأسى طيلة الحفل.. إنه إختراع الربطة السبانيش.. إن كنت من الرجال فلن تتمكن من إدراك حجم المعاناة ولكنك حتماً ستندهش من اللوك المبهج وتشكيلات الورود التى هى فى الأصل شوية دبابيس وطرح كوريشه.. أما لو أنك فتاه محجبة فستعلمين جيداً ما أعنى.. فمجرد الجلوس تحت رحمة كوافيرة قد تظبطها أو لا ثم التأكد كل نصف ساعة من أن الدبابيس فى مكانها فضلاً عن كركبة الطرح فى شكل سيريالى فوق رأسك وأمنيتك بأن تهربى من الحفل لمجرد أن تتخلصى من تلك التكتيفه.... كل ذلك مجهد.. مجهد للغاية! وحين تركت نور كارت دعوة بأن أجيب عن أسئلة هذا التاج شعرت وكأننى قد تسلمت كارت دعوة لحضور حفل جديد والإستعداد مرة أخرى بربطة سبانيش جديدة.. ولكنها هذه المرة ربطة أحلامى.. تجمع مابين طرحة ساتان بلون الفستان وكذا طرحة كوريشه بدرجات لون مغاير.. تجهدنى أحياناً كثيرة وترهقنى للدرجة التى تجعلنى أنزعها عن رأسى وأهرب عارية الرأس لوسائد عالم ديزنى وأحلام وردية أراها فى منامى.. ولكن فى أحيان أخرى أسعد حينما تكون متقنة وقابلة للتحقق فأراها متجسدة أمامى فى المرآه فأشكر نيرمين وأخرج من المحل مبتهجة


اذكر 5 أحلام على الأقل تخص ماضيك وتحلم فيها بتغير الأشياء .. ماذا ستعدل وماذا ستترك؟؟
# كنت باحلم أبقى رجل مطافى .. ده وأنا لسه عيله.. طبعاً مش فاكرة ليه.. بس الحلم ده صرحت بيه ف شريط كاسيت قديم من ضمن ذكريات الطفولة المعذبة.. طبعاً عرفت أحققه وأدينى بقيت ست مطافى قد الدنيا
# كنت باحلم ألعب تنس أو أرقص باليه أو اتزحلق ع الجليد.. طبعاً مفيش حاجه من دى اتحققت.. قعدت استنى الجليد ف مصر كتير بس هو اللى مجاش فاقتصرت على رياضة المشى وساعات الهرولة لما بابقى مستعجلة
#كنت باحلم أتجوز واحد شبه ليوناردو دى كابريو.. بس غرق ف فيلم "تايتانيك".. ولما صحى تانى ف فيلم "الشاطئ" أدركت إن الرجولة مش عيون خضر وشعر أصفر خالص
#كنت باحلم أسوق عربية وأشترى حاجات كتير وأرمى ف شنطة العربية.. لسه ماتعلمتش سواقه وحتى فاطنة -عربية أخويا اللى كنت ناويه أتصاحب عليها- اتباعت
# كنت باحلم أعيش ف اسكندرية.. بس رجعت تانى قلت لو كنت عايشه هناك ماكنتش هاستطعمها زى مابقى بعيده عنها وأزورها كل ماكون مخنوقه ونفسى أشم هوا نضيف وأفضفض لبحرها وآكل سمك وسيبيا ف "حوده جندل" وجيلاتى "عزه" وأشرب أى حاجه ف "البن البرازيلى" عشان أنسى
#####
اذكر5 أحلام على الأقل تخص مستقبلك
# باحلم أبقى حاجه ف شغلى.. يعنى لما أغيب الناس تفتقدنى مش يبقى وجودى زى عدمه زى ماناس كتير كده
#باحلم ارتبط ببنى آدم يراعى ربنا فيا وأرتاحله وأطمنله وأحبه حب جارف.. وأكيد باحلم بعيالى.. هيبقوا حاجه خنيقه زيى كده ولا هيطلعوا لمين؟ وطبعاً باحلم ببيت يضمنا ويبقى على مزاجى كده.. حاجه متأسسه برواقه
#باحلم أعمل عمرة وبعدها لما الظروف تتيسر أحج طبعاً.. ومرتبط بالحلم ده حلم تانى وهو إن خاتمتى تبقى كويسة.. أبقى مصفيه حساباتى قبل ماموت.. وحش أوى إنك ماتلحقش وتموت وحد شايل منك أو أنت شايل منه
# باحلم كل واحد ف مصر يخليه ف حاله ويعمل اللى عليه ومايبصش بعين ردية للى مدفوع فيا- قصدى للى ف ايد غيره
#باحلم أسافر وألف الدنيا مع حد باحبه.. وعلى رأس قايمة الرحلات تيجى لندن ثم دبى ثم باريس ثم... ممكن الهند ..وايه كمان ولا تعبتوا م اللف؟ سامعاكى ياريهام وكنت عارفه إنك هتقوليها زى ماقلتيهالى كتير زمان "دريييييييييم أون!".. بس ليه لأ؟ وعلى رأى رحاب "يعنى لا نعرف نعيش ولا حتى نحلم؟!".. وعلى رأى الأبنودى: لو مش هتحلم معايا مضطر أحلم لوحدى
# باحلم أنمى هواياتى بشكل أفضل.. إن كان كتابة ولا رسم ولا عزف على أورج ولا تصوير فوتوغرافى
#باحلم الناس تفرح من قلبها وتجامل وتتكلم من جوه.. متهيألى رسم التعبيرات ع الوش صعب والمجاملات الصفرا مجهدة
#######
اذكر شخصين على الأقل متواجدين في حياتك حالياً كنت تود وجودهم قبل الآن بزمن

# ريهام -أنتيمتى
# شلة آداب طنطا
# الناس الحلوة اللى اتعرفت عليها م "الدستور" و"بص وطل" وكمان مدونة الياهو-شقتى القديمة.. وهنا ف شقتى الجديدة
اذكر شخصين على الأقل غير متواجدين في حياتك حالياً كنت تود وجودهم الآن أو في حياة أولادك مستقبلاً
# أساتذتى فى الجامعة اللى سافروا -باين كده بلا رجعه- وعلى رأسهم د. هالة ود.أشرف
#صحاب كتير اتجوزوا وسافروا ولما بييجوا أجازات باحس إنهم ناس تانيه غير اللى سافرت.. أنا عايزه صحاب زمان! ماليش دعوه
#جدتى- والدة أمى-الله يرحمها.. كانت نسمة وبجد محتاجاها أوى ف اليومين الحر دول + الأيس كريم الشيكو ماكانش بيكسب إلا م البقال اللى تحت بيتها..أجيب منين أنا الستيك اللى بخيره ده؟؟
##############
وبعد مالبست الطرح المربوطة سبانيش بامررها للناس اللى ساكنين معايا ف حى البلوجرز
*ملحوظة: لو مش بنت باحقد عليك جداً.. هى ديتها كرافته شيك تليق ع البدلة.. فاعتبر الكام سؤال كرافته هتخنقك شويه ..معلش

هناك 21 تعليقًا:

Shaimaa Zaher يقول...

حلوة يا هبة الإنترو جدا..الربطة الأسبانش ...كرت الدعوة و عالم ديزني والوسائد الوردية إللي حتروحي لها

الجملة دي خليتني أنا كمان أروح لعالم ديزني معاكي ...

ربنا يحقق لك كل أحلامك ..كلها كلها :)

كل التحية والمحبة

Unknown يقول...

أول تعليق يا خبر
ازيك يا هبة بجد مقدمة جميلة لإجابة التاج وإجابات جميلة وعلى فكرة انا بعمل دبلومة فى تربية طنطا بصراحة بلد تجيب النقطة وكلية تشلّ
اعذرينى لأنى مخنوق منها
تحياتى
وهنتشرف بحضورك ان شاء الله فى اللقاء الاول لمدونى الدقهلية ونرحب باقتراحاتك وأفكارك على الجروب فى الفيس بوك

هبة المنصورة يقول...

شيمو!
انتى منهم؟ كنت باقلب ف القنوات من يومين كده ولقيت فيلم كارتون"سندريلا" وافتكرتك لما كنتى بتسألى هو ليه فيلم اليومين دول بلا أمير.. يمكن زمن الأمرا انتهى خلاص؟! بس السؤال بقى احنا ليه مش عايزين نفهم إنه خلص وبرضه بنتفرج ع الأفلام دى وننبهر؟!
####

أيمن!
لأ مش أول تعليق..أصل ليديز فرست.. بس ممكن يبقى أول تعليق رجالى
اعذرك ليه؟ طنطا فعلاً بؤرة م الحر والتراب والتخلف بس مع كل ده اتعرفت على ناس حلوة أوى هناك.. بس كان من تانى سنة.. يمكن أنت عشان سنة واحدة فمش لاحق تعمل صحاب.. بس كفايه حلويات عبدالفتاح مرزوق..ياااه واحشنى الملبن الأحمر أوى هو والحمص

حاضر هابقى أبص بصه ع الفيس بوك.. بس مفيش ف ذهنى اقتراحات الحقيقة.. أنا بس متحيزة للدقهلاوية وده اللى خلانى أنضم

Unknown يقول...

لا دى كوسة انا كنت بكتب ومفيش حد علق
لا لا ده تحيز للنصف الحلو ولا عشا احنا النصف الوحش
وان شاء الله تتابعى عشان هتحضرى معانا ونتبادر الافكار على ارض الواقع بدل الجروب
سلام

دعاء مواجهات يقول...

أحلاامك جميلة اوى زيك ياقمر

واجابات تحفة

انا التاج جانى بس لسة ماجاوبتش علية

تحياتى ليكى

منتظرااكى

هبة المنصورة يقول...

أيمن!
مفيش شبهة كوسة ف الموضوع.. البلوجر بيعرض التعليقات بالترتيب.. ونفسى أفهم ليه ناس كتير بتحب تعلق الأول؟ الموضوع له علاقة بعقدة الطابور المصرى ولا من زمان لما كانوا أهالينا عايزين الواحد يطلع الأول على طول؟؟
الفيس بوك بيغلبنى على مابيفتح بس.. فياريت تعمل إنفيتيشن عشان أشوفها ف إنبوكس الايميل بتاعى
#####
دعاء مواجهات!
يادى النور يادى النور.. المدونه لعلعت.. باشبه على الإسم.. هو اللى كنت باشوفه ف "ضربة شمس" ولا كونفرنتيشنز تانيه؟
طب يلا البسى التاج يمكن أعرف

كوارث يقول...

هوا التاج ده لسه شغال ؟
بس احلى حاجه فيه انه بيخليك تعرف اللي قدامك كويس
اجابتك جميلة
سعدت بزيارتك

Unknown يقول...

ايه يا هبهوب ده
بجد احلام جميله طبعا اجمل ما فيها حلم اسكندريه
تعالي يا ستى والعزومه علينا
بجد مدونتك جميله انا ليه مجتش من زمان
الله يخرب بيته دغش نششن بتاع النشوق

هبة المنصورة يقول...

كوارث!
شفته قبل كده؟
بس ماتقولش بنفس الإجابات! لا يونكن! أنا لسه مجاوبه من تلات أربع أيام

خطوة عزيزة

#####
لماضة!
ايه النور ده؟ ولا يهمك! أصل المدونات كترت أوى ف البلد.. بدرجة بشعة! بوسيلى اسكندريه لحد ماعرف آجى

محمد العدوي يقول...

بقالي ربع ساعة بدور على ملف المزيكا الي في الخلفية علشان ألطشه .. مش راضي يجي ..

حلوة المعزوفة ..

وجميل جو المدونة ..

بس السؤال ايه علاقة الربطة بالأسبان .. سؤال فني لا أكثر ..

ومفيش أحسن من الربطة الممصري .. ولا الزيدة الفلاحي

:D


كل الود

ادم المصرى يقول...

جمييييييييييل جدا البوست دا يا هبه بجد تحفه عالم دزنى دا متعه من المتع ربنا يحئئلك كل الى نفسك فيه يقمر ياريت تزورى مدونتى وقولى رئيك فى بوسى الى هناك

غادة يقول...

هبه الجميله
ازيك احلامك حلوه اوى حلو حلم المطافى ده
و بعدين يا هبه انا من غير ما اعرفك حاسه انك شخصيه حلوه اوى فاكيد هتسيبى اثر فى اللى هيعرفوكى
و مين قال انك خنيقه دول عيالك هيطلعوا زى العسل
ربنا يحققلك كل اللى بتحلمى بيه
و يكتبلك كل حاجه حلوه
سلامى ليكى

عمرو عز الدين يقول...

أول زيارة للمدونة و أول تعليق و أول موضوع أقراه .. بس مش أول رد كما هو واضح..

طبعًا انا بحمد ربنا على نعمة الكرافت و جاكت البدلة، أحسن ألف مرة من الخمس سنين اللى هاقعد أعمل فيهم الاسبانيش قبل أى مناسبة.. و طبعًا أكيد هتحقدي عليا..

بالنسبة لحلمك بأنك تعيشي فى إسكندرية.. أنا عايش فى إسكندرية.. و لحد دلوقتي باستطعمها جدًا.. باتمشي على الكورنيش من الشاطبي لحد القلعة و آكل جيلاتي من عند عزة و أشرب عصير من محطة الرمل.. أفتش فى الكتب القديمة فى النبي دانيال و أزور المرسي أبو العباس..

أنا عارف إن اللى مش عايش فيها بيستطعمها أكتر.. لأنه مش بيشوفها غير كل فين و فين.. بس حقيقي إسكندرية سواء عايشة فيها أو فى حتة تانية.. اكيد ليها طعم تاني..

موسيقي (امتى الزمان) روعة جدًا.. و مدونة بإذن الله هتكون من مفضلاتي

تحياتي

هبة المنصورة يقول...

محمد العدوى!
عليك وعلى منتدى سماعى.. أعمل أكاونت- ببلاش على فكرة- واعمل سيرتش ع المقطوعه وحملها إم بى ثرى

علاقة الربطه بالأسبان! متهيألى أى حاجه فيها كرانيش كتير بتشبه الفساتين الأسبانيولى لزوم رقصة الفلامنكو.. فعشان كده سموها سبانيش بس بايدى مصرية سيادتك!

######
آدم المصرى!
قناة ديزنى فعلاً متعه..بتتفرج عليها؟ آخر فيلم شفته كان لبندق.. فيلم مدبلج.. والله الواحد بيتعلم لغة عربية م الأفلام دى + بندق ده يهلك م الضحك
حاضر هابقى أبص على مدونتك بس يمكن قدام شويه
########

نور!
انتى الأحلى.. آااااامين! آاااااامين! آااااامين
########

عمر عزالدين!
لو خمس سنين عشان تتربط فبيزيدوا سنتين لما تروح البيت قرب الفجر.. دى أول أزمة بيبان فيها معدن العريس.. لإن بيبقى مطلوب منه يشيل علبتين دبابيس من راس العروسة
طب كفايه حقدى عليك إنها كرافته وبس كمان عايش ف اسكندريه ومستمتع..خدبالك من نفسك بقى اليومين الجايين!
نورت المدونه وفعلاً موسيقى امتى الزمان بتوزيع عمر خيرت هايله.. تصور بقى إنى ماسمعتهاش من عبدالوهاب كاملة! يعنى هو المطلع اللى عارفاه وخلاص.. بس على فكرة ماينفعش أنت تغنيها.. ماهو اسكندرية مافيهاش نيل.. شفت بقى!

شفـقــة و إحســــان يقول...

هاى مدونتك حلوة اوى يا قمر...مبروك التاج
شفقة

Noha El-arabi يقول...

ايه الاحلام ده كلها
سيدي يا سيدي بس مطافي ده غريبة شوية انا شخصيا كنت عاوزة ابقي 12 حاجة مش فاكراهم دلقوتي
الحمد لله بقيت الحاجة رقم 13 اللي مش عارفاها دلوقتي برده
بس بجد نفسي اعيش في اسكندرية
و مالها اللفة العادية لازم نقرف روحنا و السلام

هبة المنصورة يقول...

شفقة وإحسان!
الإسم لطيف.. ينفع مسلسل زى بكيزة وزغلول! الله يبارك فيكى! محسسانى إنه
تاج ميس ايجيبت!
#####

نهى العربى!
الشياكة مقرفه أيوه يانهى! أنا مشكلتى إن معظم لبسى كاجول وعملى أوى وبالتالى الربطة بتبقى انسيابية تلقائية وماتمشيش مع السواريه
يلا فرح يفوت ولا حد يموت
وموضوع المطافى عادى جداً.. بيدل على رغبتى المكبوته لعمل حاجه محدش عملها قبل كده.. عمرك شفتى ست بتطفى حريقة؟ دايماً الستات بيشعللوووها

عصفور طل من الشباك يقول...

كعادتي بوصل متأخرة جدا

بس كنت قمر في الفرح

هبة المنصورة يقول...

الله يكرمك ياروبى
ولا متأخره ولا حاجه.. يور ويلكم إنى تايم.. وامتى الزمان يسمح ياجميل واقعد معاك على شط النيل هنا.. حاولى تيجى بقى

3D يقول...

wow , nice pics , the green color fill the blog

هبة المنصورة يقول...

music lovers
You're welcome any time :)